Leren van anderen kun je overal en van iedereen. Als je er maar voor open staat. De afgelopen maanden ben ik – net als jullie – op veel minder plekken geweest om te ervaren. Te kijken, te horen en te leren. Dat mis ik. Ik kijk graag om me heen en leer graag van anderen. Niet alleen binnen mijn vakgebied klantbeleving, maar ook op persoonlijk vlak ontwikkel ik me graag op die manier.

Dus geniet ik extra van de momenten die zich wel voor doen.

Genieten

Afgelopen zaterdag was ik in een garage waar we de versnellingsbak van onze VW T3 camper brachten. In twee uur tijd leerden we niet alleen alles over een versnellingsbak, maar nog veel meer.

  • Passie & vakmanschap
    • Doe iets wat je écht leuk vindt en wordt daar héél goed in.
    • Deze man is gespecialiseerd in VW T3 en richt zich hier al meer dan 20 jaar op. De passie straalde ervan af. Zijn mooie verhalen ondersteunden dit.
  • Transparantie en eerlijkheid
    • Van elk onderdeel legde hij uit waar het voor dient. Of het hergebruikt kan worden of niet en waarom.
    • Deze man wil ook dat klanten zelf bij hem komen, zodat hij alles kan uitleggen en laten zien. Trots liet hij ook de rest van zijn werkplaats en garage zien.
  • Klantgericht
    • Als de klant alleen op zaterdag kan, dan is hij open op zaterdag.
    • Hij nam de tijd om alles uit te leggen, waardoor de offerte geen verrassing meer was.

Resultaat

Wat deze lessen opleveren: vertrouwen! Het is een fikse reparatie die een hoop geld kost. Waar ik vaak het gevoel heb bij een garage dat ik genaaid word, heb ik dat nu absoluut niet. In plaats van de eerder beloofde twee jaar garantie, krijgen we ook nog eens drie jaar. Dat is service.

Nu was dit een heel plezierige ervaring. Je maakt ook mindere mee. Klaag niet – dat kost energie – maar draai het eens om en kijk wat je er zelf van kunt leren. Doe dat echt!

Tijdens mijn trainingen, workshops en in de Customer Experience Game vraag ik vaak naar de verhalen die klanten vertellen over jou:

Wat kunnen klanten leren van hoe jouw organisatie omgaat met klanten? Welke drie dingen vertellen ze aan anderen?

En? Welk verhaal wil jij dat klanten over jouw organisatie en klantbeleving vertellen?

Babs Asselbergs fotografeert al haar hele leven en is vooral gefascineerd van het effect van licht en het kunstwerk dat vervolgens door de schaduw ontstaat. Niet voor niets is haar motto op Instagram: “Change the way you look at things and the things you look at change”.

Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs heeft haar eigen bedrijf en is co-founder van The Customer & Employee Experience Game by BlommaBerg.

Instagram: @babs_pictured_this @the_other_perspective_by