De afgelopen dagen hebben wij het als Customer Experience professionals vooral over

HOE KUN JE IN DEZE TIJD WAARDE LEVEREN VOOR JE KLANT?

EN WELKE WAARDE IS DAT DAN?

 Maar er is ook een andere kant van de medaille…

 WELKE WAARDE KUN JIJ ALS KLANT LEVEREN?

We zitten allemaal in dezelfde schuit. Veel van ons hebben vragen over onze vliegtickets, vakantie, boodschappen (meer specifiek wc rollen), medicijnen, werk, verzekeringen, leningen, hypotheek etc..

 Héél veel van ons zelfs.

 Op social media lees je veel verhalen.

Mooie verhalen over verbinding met elkaar, over het gemak en ongemak van thuiswerken, over geven van onderwijs thuis, over thuis blijven, zoom-borrels etc.. We worden heel creatief met elkaar en iedereen haalt alles uit de kast om in verbinding te blijven met elkaar. Dat is het mooie van deze enorm lastig tijd.

Maar je leest ook andere verhalen.

Van ongeduldige mensen. Boze mensen. Angstige mensen.

Wat ik écht begrijp als je ergens in een ver buitenland zit en niet weet of je terug naar Nederland kan. Maar niet als je met 6 pakken WC papier de deur uitloopt of erger nog de producten uit de handen van de vakkenvuller grist. Of je als je vragen hebt over je vakantie die over 3 weken begint. Of over sportschoolabonnement dat je wilt stop zetten omdat je geen lessen hebt. Of vragen waar je pakketje blijft dat je gisteren hebt besteld.

Ik vind dat dat anders kan.

Heb geduld, heb er vertrouwen in dat het geregeld wordt. Heb respect voor elkaar. Leef je eens in in die medewerkers die dag en nacht in touw zijn.

Ga er maar aan staan.

KLM heeft tienduizenden klanten geholpen en er wachten er nog evenzoveel. Dat geldt ook voor TUI, Corendon, Albert Heijn, Jumbo, de pakketdiensten, evenementenbranches, noem maar op. Het onderwijs dat ineens heel snel moet schakelen van old school les geven naar online. Ze flikken het gewoon in 2 dagen! De zorginstellingen en ziekenhuizen, ik heb daar geen woorden voor. Wat wordt er veel van die mensen gevraagd.

Maar ook van jou en van mij. Iederéén heeft hier last van, iedereen! Thuis en op je werk.

Dus naast na te denken welke waarde jij nu je klanten gaat leveren. Doe ik een oproep ook eens na te denken over welke waarde jij als klant kunt leveren? Zodat we allemaal in verbinding met respect voor elkaar door deze klote tijd heenkomen.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

In de Volkskrant van vandaag (23 maart) staat een geweldige advertentie waarin allemaal complimenten stonden van klanten aan de medewerkers van Bolderman!

Laten we die verhalen delen met elkaar onder het mom goed voorbeeld doet goed volgen!

Wat ik vorige week al gedaan heb om anderen te steunen?

Kaartjes gestuurd naar mensen om me heen die alleen zijn of niet naar buiten kunnen, mijn klanten gebeld, complimenten gestuurd naar de mentor op school, naar KLM vanwege het omboeken van mijn ticket en naar ons plaatselijke top restaurant die nu thuismaaltijden maakt, bloemen gekocht bij de plaatselijke bloemist, brood bij de bakker en kip bij de poelier.

Maar vooral afgewacht én binnen gebleven.

Doe je mee?

O ja, en nog iets: blijf thuis!

En als je naar buiten gaat, dan hou je minimaal 1,5 meterafstand!