Kijk eens.
Kijk eens aandacht naar deze foto.
Wat zie je dan?
Kijk nog eens? Wat zie je nog meer?
En? Wat zag je?
Bloemen, een gele dopper, een gele dopper met bloemen, bloemen in papier, een blauwe muur, verfspatten, bruin papier, een oranje bloem, linten, gekleurde linten
Heb je echt alleen beschreven wat je zag?
Of riep het kijken naar de foto vragen op?
Wat doet die bos daar? Waar is dit? Van wie is die Dopper met bloemen? Wat is dit? Waarom kijk ik hier eigenlijk naar?
Of ging je fantasie met je aan de haal?
een cadeau, een bos bloemen die iemand gekregen heeft en vergeten is, een bos bloemen waar iemand niet op zat te wachten; sta je daar met een bos bloemen terwijl je er nu niks mee kunt…lekker is dat.
Waarschijnlijk had je er ook een mening over?
Wel een lullig bosje bloemen om te geven, slimme oplossing een dopper als tijdelijke vaas, een lelijke bos bloemen, wat stom dat iemand dit vergeten heeft, wat ondankbaar
Is dat erg, dat je nog meer gedachten had? Nee. Zo werkt het brein nou eenmaal. Maar het is wel jammer. Daardoor zie je namelijk niet alles.
Dit is wat we constant doen. Van alles iets vinden, denken in vaste patronen. Je eigen verhaal en perceptie er op los laten; vaak zonder écht te kijken. Aannames doen zonder te weten en zonder vragen te stellen.
Deze installatie – want deze kunstvorm is het- zag ik op Art Rotterdam in februari van dit jaar. En ja mijn gedachte was eerst ook, “ach iemand heeft die vergeten”.
Kijken en luisteren zonder oordeel, zonder aannames te doen. Een heel belangrijk aspect in je leven, je werk en in mijn vakgebied: Customer Experience. Oprecht luisteren naar klanten en medewerkers. Nieuwsgierig zijn, je eigen oordeel uitstellen, doorvragen om echt te begrijpen wat klanten mee maken en wat medewerkers nodig hebben om klanten nog beter te kunnen helpen.
Hoe luister jij naar je klanten en collega’s?
Horen, zien en zwijgen, daar begint het mee.
Pas daarna komt begrijpen, oordelen en actie ondernemen.
Meer weten? Bel me op 06 17 44 2 49 of mail naar babs@babsasselbergs.nl
Babs Asselbergs fotografeert al haar hele leven en is vooral gefascineerd van het effect van licht en het kunstwerk dat vervolgens door de schaduw ontstaat. Niet voor niets is haar motto op Instagram: “Change the way you look at things and the things you look at change”.
Precies wat zij in haar werk ook doet. Organisaties op een andere manier naar hun dienstverlening laten kijken en medewerkers bewuster maken van hun gedrag en de service die zij verlenen aan klanten. Om hen vervolgens te leren het beter te doen voor klanten en met elkaar. Babs heeft haar eigen bedrijf en is co-founder van The Customer & Employee Experience Game by BlommaBerg.
Instagram: @babs_pictured_this @the_other_perspective_by